Friday 19 October 2012

Bahana Pihak ke 3

Salam Jumaat yang Barakkah..
Semoga kita sentiasa dilimpahkan rahmat dan keberkatan dari Allah S.W.T
Assalamualaikum :)

Selama ini aku sering mendengar di novel2, drama2 dan filem2 walhal kisah kehadiran orang ke 3 ini dalam sebuah perhubungan. Tak kira ikatan perkahwinan, pertunangan atau percintaan pasti akan goncang sebuah perhubungan itu pabila hadirnya pihakke 3 ini.Ianya umpama racun berbisa yang menyimbah sebuah perhubungan yang sebelum ini bahagia.

Dugaan dan ujian dari Allah S.W.T tiada siapa yang mampu menghalang. Kebahagiaan yang dikecapi selama ini akhirnya dikotori noda hitam dengan kehadiran pihak ke 3. Redha atau pasrah walaupun hati  tak mampu menerimanya. Untuk apa pihak ke 3 ini hadir?
Tidakkah pihak ke 3 ini berfikir bagaimana perasaan orang ke 2 yang diduakan?

Untuk apa?

Kehadiran orang ke 3 mampu saja membuat airmata yang tenang menjadi jurai yang  deras. Hati yang tenang selama ini menjadi gundah.
Apakah faktor 2 ini pihak 1 menghadirkan pihak ke 3 ini?

Sunyi?Soal hati dah berpaut?Kurang kasih sayang? Kurang perhatian?

Kesian Hati. Hati tercalar, dirobek-robek dan di siat-siat.Hati yang terpaksa melihat dan menanggung derita merana. Kebahagian hati kini beralih ruang hati yang baru. Hati kecewa memendam rasa, menjeruk hati kerana apa yang telah berlaku mana mungkin dapat diputarkan kembali.
Ganjaran kebahagian untuk pihak ke 3 yang berjaya merampas dan memusnahkan istana orang lain tersenyum puas. Wahai pihak ke 3 di suatu masa setiap perbuatan yang mencalarkan hati manusia pasti akan menerima pembalasannya! Setiap perbuatan akan dibayar balik kepada pembuatnya!

Berfikirlah dan renunglah seandainya pihak ke 3 di duakan, mampu kah pihak ke 3 ini menerimanya?? Hentikanlah perbuatan merosakkan hubungan oranglain.

Kepada mereka yang dilukai..kembali kepada Allah S.W.T.
Hanya Allah S.W.T yang lebih mengerti akan hati yang luka.
Jangan malu untuk mengadu kepadaNYA..sesungguhnya Allah tidak pernah jemu untuk mendengar
kembalikan hati kepada Allah, insyaAllah jalan keluar ada padaNya...